Rajanylityspaikat valmistelevat nopeasti Euroopan unionin (EU) uuden maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän (EES) käyttöönottoa.
Getlink, Kanaalitunnelin (entinen Eurotunneli) operaattori, asentaa 224 uutta EES-kioskia sujuvan ja tehokkaan matkustamisen varmistamiseksi.
Tämä merkittävä tekninen parannus on jo käynnissä Folkestonen terminaalissa 10. marraskuuta tapahtuvaa EES:n käyttöönottoa varten.
Tämä on osa laajempaa pyrkimystä sopeutua EU:n uuteen rajajärjestelmään, joka vaikuttaa merkittävästi matkustamiseen.
Mitä EES-kioskien lisääminen tarkoittaa matkustajille?
EES on uusi automatisoitu rajatarkastusjärjestelmä, joka korvaa manuaalisen passin leimaamisen EU:n ulkorajoilla.
Uuden järjestelmän myötä EU:n ulkopuolisten matkustajien on tallennettava biometriset tiedot EU:hun saapuessaan ja sieltä poistuessaan.
Biometriset tiedot, joihin kuuluvat sormenjälkiskannaukset ja kasvontunnistuskuvat, tallennetaan keskitettyyn tietokantaan.
EES:n tavoitteena on tiukentaa turvallisuutta koko Schengen-alueella. Sen tarkoituksena on auttaa viranomaisia tunnistamaan ja seuraamaan alueelle saapuvia ja sieltä poistuvia henkilöitä.
Tämä uusi vaatimus merkitsee merkittävää muutosta niille, jotka ylittävät rajan Eurotunnelin kautta.
Matkustajien on varattava lisäaikaa ensimmäiseen biometristen tietojen rekisteröintiin, kun EES otetaan käyttöön.
EU:n lainsäädännön mukaan tämä ensimmäinen biometrinen rekisteröinti on tehtävä EU:n rajavirkailijalle.
Heidän on myös varauduttava odottamaan matkustajien biometristen tietojen tallentamista erityisesti kiireisinä matkustusaikoina.
Erityisesti ajoneuvojen matkustajia varten suunnitellut EES-kioskit.
Getlink on investoinut 224 EES-kioskin asentamiseen Folkestonessa Yhdistyneessä kuningaskunnassa (UK) uusien biometristen tarkastusvaatimusten täyttämiseksi.
Tavoitteena on välttää mahdolliset viivästykset, jotka johtuisivat Euroopan työllisyysstrategian edellyttämistä lisätarkastuksista.
Nämä uudet kioskit on suunniteltu käsittelemään jopa 2 000 matkustajaa tai noin 700 ajoneuvoa tunnissa.
Ne on suunniteltu erityisesti ajoneuvomatkustajia varten, toisin kuin lentoasemien tyypilliset jalankulkijoille tarkoitetut kioskit.
Tämä suunnitteluun liittyvä näkökohta oli ratkaisevan tärkeä, sillä Kanaalitunneli on ainutlaatuinen matkareitti, jossa suurin osa matkustajista liikkuu ajoneuvoissa eikä kävellen.
Getlink totesi, että testivaiheessa vapaaehtoiset pitivät biometrisiä laitteita ”nykyaikaisina, nopeina ja helppokäyttöisinä”.
Yhtiö korosti, että EES-kioskeja tarvitaan lisää, jotta viivästykset voidaan minimoida ja varmistaa sujuva siirtyminen uuteen järjestelmään.
Uusi infrastruktuuri auttaa ehkäisemään pitkiä jonoja
Getlink on myös parantanut huomattavasti Folkestonen terminaalin ja Ranskan rajanylityspaikan Coquellesin terminaalin ajomahdollisuuksia.
Se on saanut valmiiksi yli 7 000 neliömetrin suuruiset uudet katetut läpiajopaikat, jotka tarjoavat matkustajille ”kaiken sään suojaa”.
Tämän infrastruktuurin odotetaan sujuvoittavan liikennevirtaa ja vähentävän mahdollisia ruuhkia rajalla, kun Euroopan sähköinen työllisyysstrategia käynnistyy.
Yhtiö on myös ottanut Folkestonessa käyttöön dynaamisen opastuksen ja älykkään kaistanjakojärjestelmän.
Järjestelmä toimii yhdessä matkustajien lipunvarauksen yhteydessä antamien tietojen kanssa.
Kun ajoneuvo saapuu lähtöselvitykseen, kamera lukee ajoneuvon rekisterikilven ja vertaa sitä varauksen yhteydessä syötettyihin matkustajatietoihin.
Tämän jälkeen järjestelmä ohjaa ajoneuvon oikealle kaistalle ja opastaa matkustajat aseman tai kansalaisuuden perusteella oikeille kioskeille.
Tämä älykäs kaistanjakojärjestelmä on elintärkeä Getlinkin strategiassa, jolla liikenne pidetään sujuvana terminaalien läpi.
Järjestelmä vähentää pullonkauloja lajittelemalla ajoneuvot etukäteen ja ohjaamalla ne oikealle kaistalle erityisesti ruuhka-aikoina.
Tavoitteena on varmistaa, että kaikki matkustajat, olivatpa he sitten vakituisia työmatkalaisia tai satunnaisia turisteja, kokevat mahdollisimman vähän häiriöitä EES:n alkaessa.
Huoli mahdollisista haasteista
Uusien EES-kioskien ja infrastruktuurin asentaminen on merkittävä askel kohti EES-valmisteluja.
EES:n vaikutuksesta Eurotunnelin ja muiden satamien kautta kulkevaan matkustukseen on kuitenkin laajempia huolenaiheita.
Huoli mahdollisista pidemmistä jonoista rajanylityspaikoilla on edelleen olemassa, vaikka valmisteluja on lisätty.
Biometristen tietojen keräämiseen tarvittava lisäaika voi hidastaa liikennevirtaa erityisesti ruuhka-aikoina.
Koska Eurotunneli on merkittävä reitti sekä matkustajille että rahdille, viivästymiset voivat vaikuttaa asiaan.
Jokaisen matkustajan muutaman minuutin ylimääräinen käsittelyaika voi vaikuttaa aikatauluihin ja turhauttaa matkustajia.
Huolta aiheuttaa myös se, että uuden järjestelmän testaamiseen on käytettävissä vain vähän aikaa.
Getlink on tehnyt alustavia testejä, mutta varsinainen testi tulee vasta, kun EES on täysin toiminnassa ja käsittelee tuhansia matkustajia päivittäin.
Mahdolliset tekniset häiriöt tai tehottomuus voivat aiheuttaa merkittäviä viivästyksiä erityisesti ruuhka-aikoina.
EES edellyttää matkustajilta kärsivällisyyttä ja sopeutumista uusiin menettelyihin, kun järjestelmää hienosäädetään.
Rahoitus ja matkakustannusten mahdollinen kasvu
Yhdistynyt kuningaskunta on luvannut 10,5 miljoonaa puntaa EES:n noudattamisen tukemiseen ja osoittanut 3,5 miljoonaa puntaa nimenomaan Kanaalitunnelia varten.
Getlink käyttää varat uuden teknologian asentamiseen ja testaamiseen Yhdistyneessä kuningaskunnassa sijaitsevaan terminaaliinsa sekä rekrytoi ja kouluttaa henkilökuntaa, jonka tehtävänä on auttaa EES-matkustajia.
EES-valmistelujen alusta lähtien yhtiö on investoinut yli 70 miljoonaa puntaa varmistaakseen, että matkustajat eivät joudu kokemaan viivästyksiä.
On kuitenkin pelättävissä, että uusien EES-kioskien ja -infrastruktuurin ylläpito- ja käyttökustannukset voivat vaikuttaa matkustuskustannuksiin.
EES:n täysi vaikutus selviää vasta, kun EES-järjestelmä otetaan käyttöön marraskuussa.
Kaikkien valmistelujen tarkoituksena on varmistaa sujuva siirtyminen, mutta matkustajien on varauduttava mahdollisiin mukautuksiin.