EU:n maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä voi aiheuttaa haasteita Yhdistyneen kuningaskunnan raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajille.

| 21 elokuun, 2024
EU:n maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä voi aiheuttaa haasteita Yhdistyneen kuningaskunnan raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajille.
Kuva: Rene Rauschenberger Pixabaysta

Yhdistyneen kuningaskunnan raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajilla voi olla ongelmia, kun Euroopan unionin (EU) maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (EES) otetaan käyttöön.

British International Freight Association (BIFA) totesi, että EES voi aiheuttaa merkittäviä häiriöitä raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajille, jotka matkustavat usein Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välillä.

EES tehostaa maahanmuuttotarkastuksia ja seuraa ihmisten saapumista Schengen-alueelle ja sieltä poistumista.

Järjestelmän avulla voidaan biometristen tarkastusten avulla saada tehokkaammin kiinni ne, jotka ylittävät oleskelulupansa Manner-Euroopassa.

Tämän seurauksena Yhdistyneen kuningaskunnan raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajilla voi olla vaikeuksia noudattaa EU:n 90/180 päivän sääntöä.

Mikä on EES?

Maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä on automatisoitu tietotekniikkajärjestelmä, jonka tarkoituksena on rekisteröidä Schengen-alueelle saapuvat ja sieltä lähtevät matkustajat.

Se korvaa nykyisen manuaalisen passinleimausprosessin, ja sen tavoitteena on parantaa turvallisuutta ja hallita maahanmuuttoa tehokkaammin.

EU:n ulkopuolisten matkustajien on rekisteröitävä henkilötietonsa, passinsa ja biometriset tietonsa. Näitä tietoja säilytetään suojatussa tietokannassa kolmen vuoden ajan.

EES:n on määrä käynnistyä tämän vuoden marraskuussa. Päivämäärää voidaan kuitenkin lykätä, jos EU:n jäsenvaltiot eivät ole täysin valmistautuneet.

Järjestelmä on osa laajempia pyrkimyksiä vahvistaa EU:n ulkorajoja ja parantaa turvallisuutta.

Euroopan työllisyysstrategia ja 90/180 päivän sääntö

EU:n maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä voi aiheuttaa haasteita Yhdistyneen kuningaskunnan raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajille.
Kuvan tarjoaa Peter H Pixabayn kautta.

90/180 päivän säännön mukaan EU:n ulkopuoliset matkustajat voivat oleskella Schengen-alueella vain 90 päivää 180 päivän jakson aikana.

BIFA väitti, että tämä rajoitus on ongelmallinen Yhdistyneen kuningaskunnan työntekijöiden kannalta. Brittiläisten raskaiden tavarankuljettajien ja EU:n ulkopuolisen henkilöstön on usein oleskeltava EU:ssa pidempään yritystoiminnan ylläpitämiseksi.

EU:n ulkopuoliset raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen liikenteenharjoittajat eivät voi jatkaa liiketoimintaansa, elleivät niiden kuljettajat ylitä 90 päivän rajaa.

Tämän seurauksena BIFA:n raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajat ja kaikki muut EU:n ulkopuoliset työntekijät, jotka ylittävät 90/180-rajan, joutuvat kohtaamaan maahanmuuttokysymyksiä.

Ne, jotka rikkovat 90/180 päivän sääntöä, eivät välttämättä saa matkustaa, ja heille voidaan määrätä sakkoja ja muita seuraamuksia.

BIFA on huolissaan siitä, että nämä seuraamukset vaikeuttavat brittiläisten raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajien tehokasta toimintaa.

Se voisi myös häiritä Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välistä toimitusketjua, ja sillä voisi olla laajempia vaikutuksia Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n väliseen kauppaan.

Logistiikka- ja kuljetusaloilla on ratkaiseva rooli tavaroiden liikkumisessa Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU-maiden välillä.

Viivästykset tai rajoitukset voivat johtaa kustannusten kasvuun ja logistisiin haasteisiin yrityksille molemmin puolin.

RHA on yhtä huolissaan raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajista.

Tiekuljetusliitto (RHA) on myös ilmaissut huolensa Euroopan työllisyysstrategian vaikutuksesta Yhdistyneen kuningaskunnan kuljettajiin.

Se tekee yhteistyötä BIFA:n kanssa kerätäkseen tietoja ja puolustaakseen ratkaisuja, joiden avulla kuljettajat voivat toimia ilman merkittäviä häiriöitä.

RHA on aiemmin varoittanut riskeistä, joita liittyy Brexitin jälkeisen 90/180-säännön rikkomiseen.

Viime kesänä se antoi varoituksen kuljettajille ja kuljetusliikkeille. RHA viittasi tapaukseen, jossa kuljettajaa rangaistiin Alankomaissa oleskelun ylittämisestä.

Lomakauden lähestyessä RHA korostaa, että on tärkeää seurata EU:ssa vietettyä aikaa seurausten välttämiseksi.

Se korosti, että 90/180-säännön ylittäminen voi johtaa oikeudellisiin seuraamuksiin sekä kuljettajille että yrityksille, joille he työskentelevät.

RHA kehotti työnantajia sallimaan joustavuutta matkoilla, jotta varmistetaan sääntöjen noudattaminen.

Kehotus toimia Yhdistyneen kuningaskunnan raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajien suojelemiseksi

EU:n maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä voi aiheuttaa haasteita Yhdistyneen kuningaskunnan raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajille.
Kuvan tarjoaa Peter H Pixabayn kautta.

BIFA on käynnistänyt kyselyn kerätäkseen tietoja siitä, miten Euroopan työllisyysstrategia vaikuttaa Yhdistyneen kuningaskunnan vientiin ja linja-automatkustamiseen.

Jos raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajien 90 päivän rajoitusta muutetaan, Yhdistyneen kuningaskunnan hallituksen on neuvoteltava EU:n kanssa pidemmän oleskelun sallimisesta.

”Vain osoittamalla merkittävän vaikutuksen Yhdistyneen kuningaskunnan talouteen meillä on mahdollisuus saada hallitus etsimään ratkaisua”, BIFA totesi.

Tutkimustietoja käytetään sellaisten poliittisten muutosten edistämiseen, joilla voitaisiin lieventää uuden järjestelmän haitallisia vaikutuksia.

Huoli Euroopan työllisyysstrategian aiheuttamista mahdollisista viivästyksistä satamissa

BIFA ja RHA katsovat, että matkustajat ja matkustajat on mahdollisuuksien mukaan pidettävä rajanylityspaikoilla erillään rahdin ja raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajista.

On kuitenkin edelleen mahdollista, että ruuhkia syntyy ja että satamiin saapumista ja sieltä poistumista rajoitetaan.

Liikenne- ja matkailualan asiantuntijat ovat varoittaneet pitkistä jonoista ja massiivisista viivästyksistä Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajanylityspaikoilla ESS:n vuoksi.

Järjestelmän mukaan EU:n ulkopuolisten henkilöiden on rekisteröitävä sormenjälkensä ja kasvokuvansa EU:n rajavartijan edessä.

Vaikka näin on silloin, kun matkustajat vierailevat EU:ssa ensimmäistä kertaa EES:n käyttöönoton jälkeen, sen odotetaan silti lisäävän käsittelyaikaa.

Monet ovat kannattaneet sitä, että EU:n pitäisi sallia sormenjälkien rekisteröinti ennen rajaa ja muualla kuin rajalla matkustuskaaoksen välttämiseksi.

Suhteellisen testaamaton EES voi kuitenkin johtaa tukahduttamispisteeseen, jos se ei toimi, kuten elektronisten porttien vikaantuessa.

Tällaiset viivytykset ja lupien voimassaolon pidentyminen ovat haaste Yhdistyneen kuningaskunnan raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajille ja logistiikkateollisuudelle.

Teollisuusjärjestöt vaativat toimia tehokkaan toiminnan varmistamiseksi, ja lopputulos on ratkaiseva Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n kauppasuhteiden kannalta.