Suunnitteletko matkaa Espanjaan, Ranskaan, Italiaan tai Saksaan? Britit saattavat miettiä kahdesti, jos Euroopan unionin (EU) uusi rajatarkastusjärjestelmä aiheuttaa pitkiä viivytyksiä.
Yhdistyneen kuningaskunnan liikenneministeriö (UK Department for Transport) kysyi 1 584:ltä 16-vuotiaalta ja sitä vanhemmalta henkilöltä EU:n maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmästä (EES).
Tutkimuksen mukaan joka seitsemäs britti ilmoitti, että Euroopan työllisyysstrategian vuoksi he eivät todennäköisesti vieraile Manner-Euroopassa.
Suurin huolenaihe on juuttuminen erittäin pitkiin jonoihin, joita EES voi aiheuttaa.
Noin 20 prosenttia vastaajista ilmoitti peruuttavansa tai lykkäävänsä lautta-, auto- tai linja-automatkoja EU:hun, jos uusi järjestelmä aiheuttaisi yli tunnin viivästyksen.
Lyhyemmätkin myöhästymiset voivat saada jotkut lykkäämään matkasuunnitelmiaan, ja kuusi prosenttia sanoi harkitsevansa uudelleen kaikkia enintään tunnin pituisia häiriöitä.
Kyselyssä kävi ilmi, että useimmat ihmiset (69 prosenttia) eivät olleet tietoisia Euroopan työllisyysstrategiasta, sillä he eivät olleet kuulleet siitä ennen kyselyä.
Niistä, jotka jo tiesivät asiasta, vain neljä prosenttia sanoi saaneensa paljon yksityiskohtia.
Sen jälkeen, kun he olivat oppineet, mitä Euroopan työllisyysstrategiaan sisältyy, suurin huolenaihe (67 prosenttia) oli pidemmät jonot rajalla Yhdistyneestä kuningaskunnasta lähdettäessä.
Yli puolet (59 prosenttia) oli huolissaan alkuperäisen rekisteröinnin vaatimasta ajasta ja vaivasta.
Muita huolenaiheita olivat sormenjälkien kerääminen (31 prosenttia) ja kasvokuvien ottaminen (26 prosenttia).
Euroopan työllisyysstrategiaa parhaiten tuntevat olivat vähemmän huolissaan.
Huolestuneisuutta oli kuitenkin edelleen melko paljon riippumatta henkilön aiemmasta tietotasosta.
EU:n uusi rajatarkastusjärjestelmä
EU ottaa 6. lokakuuta 2024 alkaen käyttöön uuden automaattisen rajatarkastusjärjestelmänsä, jota kutsutaan maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmäksi (Entry/Exit System, EES).
Uusi järjestelmä korvaa Schengen-alueelle saapuvien tai sieltä lähtevien EU:n ulkopuolisten matkustajien manuaalisen passileimauksen.
Yhdistyneen kuningaskunnan ja muiden EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten, jotka vierailevat EU:ssa ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun EES-järjestelmä on otettu käyttöön, on rekisteröidyttävä sormenjäljet ja kasvokuva.
Nykyisten lakien mukaan EES-rekisteröinti olisi tehtävä ensimmäistä kertaa EU:n rajavartijan edessä.
Matkustajien biometrisiä tietoja säilytetään EES:n tietokannassa enintään kolme vuotta.
EES tallentaa sormenjälki- tai kasvoskannausten avulla matkustajien maahantulon ja maastalähdön EU:hun myöhemmillä vierailuilla.
Jos matkustajat vierailevat EU:ssa kolmen vuoden määräajan jälkeen, heidän on rekisteröitävä biometriset tietonsa uudelleen.
Uusi järjestelmä voi johtaa pitkiin jonoihin ja merkittäviin viivästyksiin rajanylityspaikoilla, kuten Doverin satamassa, St Pancrasin asemalla Lontoossa ja Folkestonen kanaalitunnelin terminaalissa.
Näillä Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajanylityspaikoilla, joilla on rinnakkaisia tarkastuksia, EU:n rajavirkailijat suorittavat maahanmuutontarkastuksia Yhdistyneen kuningaskunnan maaperällä.
Näillä rajoilla on myös tila- ja infrastruktuurirajoituksia, joiden avulla voidaan hallita mahdollisesti pitkiä jonoja.
Puhelut matkahäiriöiden minimoimiseksi
Matkailualan asiantuntijat kehottavat Yhdistynyttä kuningaskuntaa ja EU:ta ryhtymään toimiin häiriöiden minimoimiseksi, kun uudet säännöt tulevat voimaan.
Phil Smith Confederation of Passenger Transport (CPT) -järjestöstä varoitti, että on ”elintärkeää”, että Yhdistyneen kuningaskunnan satamissa on käytössä järjestelmät, joiden avulla EES:n käsittely on tehokasta.
Hän huomautti, että Eurooppaan liikennöivät brittiläiset linja-autoyhtiöt tuottavat vuosittain yli 14 miljardia puntaa noin 23 miljoonalla matkalla.
Pitkät viivytykset rajanylityspaikoilla voivat uhata merkittäviä tuloja paitsi Yhdistyneelle kuningaskunnalle myös eurooppalaisille matkakohteille.
Smith kertoi The Independent -lehdelle, että CPT on tehnyt kovasti yhteistyötä satamaviranomaisten kanssa varmistaakseen, että passintarkastukset ovat nopeita ja tehokkaita.”
Tavoitteena on, että ”täysi 50 matkustajan linja-auto suorittaa tämän prosessin viivytyksettä”.
”On myös tärkeää, että muulle liikenteelle ei aiheudu viivästyksiä”, Smith lisäsi.
Tämä johtuu siitä, että linja-autot jakavat tietilaa, joten ruuhkien ehkäiseminen Kanaalin satamissa ja niiden ympäristössä on myös erittäin tärkeää”.
Advantage Travel Partnership -matkatoimistoverkoston johtaja Julia Lo Bue-Said sanoi: ”Turvallisuus on ensiarvoisen tärkeää.”
Hän korosti kuitenkin myös tarvetta varmistaa, että matkustajat ymmärtävät, miten Euroopan työllisyysstrategia vaikuttaa heihin.
Lo Bue-Said toivoo, että viivästykset ovat minimaalisia, kun järjestelmä toimii sujuvasti.
Hän kuitenkin kehottaa matkustajia ”varautumaan viivästyksiin”.
EES:n viivästymiset voivat vaikuttaa Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n talouksiin.
Huolestuneisuudesta huolimatta suurin osa kyselyyn osallistuneista Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisista ilmoitti, että he matkustaisivat Eurooppaan yhtä todennäköisesti myös sen jälkeen, kun Euroopan työllisyysstrategia alkaa.
Yhdistyneen kuningaskunnan hallituksen kyselytutkimus osoitti, että 63 prosenttia tai enemmän ihmisistä kaikilla aiemmilla tietoisuustasoilla valitsi tämän vaihtoehdon.
Epäröivien ihmisten määrä voi kuitenkin olla huolestuttava merkki EU:n matkailun kannalta.
Jopa tilapäiset notkahdukset brittiläisten vierailijoiden määrässä tuntuisivat todennäköisesti kaikissa merkittävissä kohteissa.
Yhdistyneen kuningaskunnan matkailijat ovat tärkeä markkina-alue, sillä he tekivät vuonna 2019 noin 67 miljoonaa matkaa EU:hun ennen pandemiaa.
He tekevät myös yleensä pidempiä matkoja ja käyttävät enemmän rahaa kuin muut kansallisuudet.
Monet ryhmät ovat vaatineet EU:ta lykkäämään Euroopan työllisyysstrategian käynnistämistä lokakuussa 2024.
Jotkut toivovat, että järjestelmä käynnistettäisiin vuoden 2025 alussa tai siihen asti, kunnes EES:n edistynyttä rekisteröintiä varten tarkoitettu mobiilisovellus on täysin valmis.
Kaksi Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin valiokuntaa ja ranskalaiset virkamiehet ovat suorastaan kehottaneet lykkäämään EU:n uusia rajatarkastuksia.
Liikenneryhmät lupaavat sujuvia EES-tarkastuksia huolenaiheista huolimatta
Huolestuneisuudesta huolimatta liikenteenharjoittajat vakuuttavat, että he voivat toteuttaa sähköisen työllisyysstrategian aiheuttamatta merkittävää kaaosta ja viivästyksiä matkoilla.
Kanaalitunnelia hallinnoiva Getlink ja Eurostar vakuuttivat matkustajille, että kun EES otetaan käyttöön, sen terminaaleissa ei tule olemaan kaaosta tai pitkiä viivästyksiä.
Silti Eurostar myönsi, että se ennustaa passin käsittelyaikojen kasvavan vain kahdesta kolmeen minuuttiin henkilöä kohden.
Doverin satama odottaa EES:n lisäävän rajatarkastusten käsittelyaikaa 45-90 sekunnista henkilöä kohti kahteen minuuttiin tai enemmän.
Liikenneryhmät myöntävät, että EES:n käyttöönotto aiheuttaa viivästyksiä ja muutoksia EU:hun matkustaville brittimatkustajille.
Aika näyttää, haittaako se vakavasti Britannian ja Manner-Euroopan välistä matkustamista tänä syksynä.
Toistaiseksi huomattava osa Yhdistyneen kuningaskunnan asukkaista varautuu mahdollisiin viivästyksiin, jotka voivat viivästyttää tai estää heidän EU-lomaansa.