Kanaalitunnelia käyttävät matkustajat eivät joudu pitkiin jonoihin, kun Euroopan unionin (EU) uusi maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (EES) otetaan käyttöön.
Tämän takasi Getlinkin toimitusjohtaja Yann Leriche Kanaalitunnelin avaamisen 30-vuotisjuhlassa 7. toukokuuta.
Getlink (entinen Eurotunnel) operoi Kanaalitunnelia, joka on merenalainen rautatietunneli, joka yhdistää Folkestonen Kentin kaupungissa Yhdistyneessä kuningaskunnassa (Yhdistynyt kuningaskunta) ja Calais’n Coquelles’ssa Ranskassa.
”Valtatiellä ei tule viivytyksiä, ei mitään. Se tapahtuu hyvin sujuvasti”, Leriche sanoi BBC:lle.
Hän selitti, että matkustajat ”yksinkertaisesti [get] ulos autostaan, viettävät muutaman minuutin kioskeilla, palaavat takaisin autoonsa ja jatkavat matkaansa”.
Lerichen mukaan EES:n käyttöönoton myötä Kanaalitunnelin ylittäminen kestäisi ”viidestä seitsemään minuuttia” nykyiseen matka-aikaan verrattuna.
Yhtiö on lisännyt kaistojen määrää ratkaistakseen tämän ongelman ja varmistaakseen, ettei viivytyksiä tai pitkiä jonoja synny.
Getlink aikoo myös palkata ja kouluttaa 140 uutta työntekijää avustamaan matkustajia EES:n käyttöönoton aikana.
Actual News Magazinen mukaan Leriche sanoi, että EES:n käyttöönotto ”ei huolestuta meitä lainkaan”.
”Päinvastoin, näemme sen täydentävänä etuna, koska se toimii paremmin kuin muut toimijat”, hän sanoi.
Pitkät jonot ja viivytykset EES:n käyttöönoton aikana odotettavissa
EES vaikuttaa sekä lyhytaikaista oleskelua varten myönnettävän viisumin haltijoihin että viisumivapaaseen matkustajiin, kuten Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisiin.
Sen mukaan EU:n ulkopuolelta tulevien matkustajien on rekisteröidyttävä biometriset tiedot rajavirkailijalle ensimmäisellä Schengen-alueella vierailullaan.
Seuraavilla vierailuilla heidän on kirjattava maahantulonsa ja maastapoistumisensa kasvojen tai sormenjälkien skannauksella passin leimaamisen sijasta.
EES:n käyttöönotto aiheutti varoituksia pitkistä jonoista ja viivytyksistä Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajoilla, erityisesti niillä, joilla on rinnakkaisia tarkastuksia.
Tähän sisältyy rajanylitys Kanaalitunnelissa, Doverin satamassa ja Lontoon St Pancrasin asemalla.
Rajoilla, joilla on rinnakkaisia tarkastuksia, EU:n rajavirkailijat tekevät maahanmuutontarkastuksia, kun matkustajat ovat vielä Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
Doverin satamassa viranomaiset varoittivat 14 tunnin viivästyksistä. Matkustajien olisi noustava ulos ajoneuvoistaan rekisteröityäkseen EES:ään.
Paikalliset viranomaiset ovat myös ilmaisseet huolensa siitä, että se muuttaisi heidän tiensä parkkipaikoiksi ja vaikuttaisi elämänlaatuun ja talouteen.
High Speed 1 (HS1) oli ehdottanut, että Eurostar joutuisi rajoittamaan matkustajamääriä välttääkseen jonojen kietoutumisen St. Pancrasin asemalla.
Getlinkin infrastruktuuri ja teknologia minimoivat häiriötekijät.
Getlink on investoinut 80 miljoonaa euroa valmistellakseen Coquellesin ja Folkestonen terminaalejaan EES:n käyttöönottoa varten.
Se on hiljattain saanut valmiiksi Coquellesin terminaaliinsa katetun läpiajettavan ”ennakkorekisteröintialueen” rakentamisen.
7 000 neliömetrin infrastruktuurin avulla matkustajat voivat toimittaa passinsa ja rekisteröidä kasvojen ja sormenjälkien skannaukset.
Jokaisessa läpiajopaikassa on kaksi EES-kioskia, joiden avulla voidaan suorittaa tarvittavat biometriset tarkastukset.
Kanaalitunnelin operaattorin mukaan siihen mahtuu samanaikaisesti jopa 60 henkilöautoa.
Yritys oli jo asentanut ensimmäiset EES-kioskit. Loput kioskit asennetaan toukokuuhun 2024 mennessä.
Getlinkin Folkestonen terminaalin mukauttaminen EES:n käyttöönottoa varten jatkuu kesään asti.
EES-kioskit asennetaan Yhdistyneen kuningaskunnan puolelle heinäkuusta 2024 alkaen.
Läpiajopaikkojen lisäksi Getlink rakensi myös laitteiston, jonka avulla viranomaiset voivat tarkastella ennakkorekisteröintialuetta ja pysäköintipaikkoja.
Panoraamanäkymä ja valvontakamerat helpottavat EU:n rajaviranomaisten suorittamia rajatarkastuksia.
Lerichen luottamus siihen, että Getlinkin terminaaleissa ei ole pitkiä jonoja tai viivästyksiä, johtuu osittain myös tekoälystä.
Yhtiö käytti tekoälyä yksityiskohtaisten liikennevirta-analyysien tekemiseen uusissa järjestelmissä.
”Digitaalisen tekniikan, tiimiemme päivittäisen työn sekä Ranskan ja Ison-Britannian viranomaisten kanssa tehdyn työn ansiosta olemme valmistelleet kaiken tämän”, Leriche kertoi.
EES:n käyttöönoton lykkäämistä on vaadittu useaan otteeseen
EES:n on määrä käynnistyä 6. lokakuuta 2024, mutta L’Union des Aéroports Français (UAF) paljasti, että sitä on siirretty kuukautta myöhemmäksi.
Teknologisten huolenaiheiden vuoksi EU lykkäsi EES:n käyttöönottoa alkuperäisestä vuoden 2021 päivämäärästä syyskuuhun 2023.
Se siirrettiin lokakuulle 2024, jotta vältettäisiin matkustushaitat Ranskassa heinäkuusta syyskuuhun järjestettävien olympialaisten aikana.
Useat liikenne- ja matkailuviranomaiset ovat kuitenkin kehottaneet EU:ta lykkäämään EES:n käyttöönottoa ainakin siihen asti, kunnes EES-sovellus on valmis.
EU kehittää parhaillaan sovellusta, jonka avulla matkustajat voivat rekisteröityä EES:ään etukäteen ja rajan ulkopuolella.
Yhdistyneen kuningaskunnan sisäministeriön Tom Pursglove vahvisti Euroopan parlamentin tarkastusvaliokunnalle sen, mitä Eurostarin pomo Gwendoline Cazenave oli aiemmin paljastanut.
EES-sovellus ei valmistu ajoissa ennen EES:n käyttöönottoa myöhemmin tänä vuonna. Sen sijaan se asetetaan saataville mahdollisimman pian.
EU on kuitenkin vakuuttunut siitä, että EES:n käyttöönottoajankohta on lokakuu, sillä uusi rajatarkastusjärjestelmä toimii itsenäisesti ilman sitä.
EU:n jäsenvaltioita ei myöskään vaadita käyttämään sitä.
Liikenneministeri Guy Opperman paljasti myös, että EES:n käyttöönotossa on kuuden kuukauden pehmeä käynnistysjakso, jotta siirtyminen olisi sujuvampaa ja viivästykset vältettäisiin.