Britannian parlamentin jäsenen mukaan Euroopan unionin (EU) uusi maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (Entry/Exit System, EES) otetaan käyttöön pehmeästi.
Tie- ja paikallisliikenneministeri Guy Opperman sanoi, että pehmeällä käynnistämisellä puututaan ”niin moniin jonoihin ja komplikaatioihin”, kuten The Independent -lehti kertoi.
EU ottaa käyttöön uuden automatisoidun EES-rajatarkastusjärjestelmänsä lokakuussa 2024.
Passin leimaamisen sijasta EES käyttää matkustajien biometrisiä tietoja heidän Schengen-alueelle saapumisensa ja sieltä poistumisensa kirjaamiseen.
Se vaikuttaa kaikkiin EU:n ulkopuolisiin matkustajiin, sekä lyhytaikaista oleskelua varten myönnettävän viisumin haltijoihin että viisumivapauden piiriin kuuluviin henkilöihin, kuten Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisiin.
Viranomaiset ovat varoittaneet, että sähköinen työllisyysstrategia voi aiheuttaa pitkiä jonoja, viivästyksiä ja liikenneruuhkia. Tämä johtuu siitä, että matkustajat rekisteröivät sormenjäljet ja kasvoskannaukset rajalla.
”Meillä on varmasti kuusi kuukautta aikaa, jonka aikana tämä pannaan tehokkaasti täytäntöön pehmeästi”, Opperman kertoi Euroopan parlamentin tarkastusvaliokunnalle.
Hän sanoi, että jos jonot ovat pitkiä tai viivytyksiä esiintyy, ”ennaltaehkäisevät joustotoimenpiteet” helpottavat ajoneuvojen, linja-autojen, raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen ja henkilöautojen kulkua.
Matkailusta ja liikenteestä vastaavat virkamiehet odottavat Euroopan työllisyysstrategian vuoksi pidempiä jonoja ja viivästyksiä Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajoilla, joilla on rinnakkaisia tarkastuksia.
Rinnakkaiset tarkastukset tarkoittavat, että EU:n rajavirkailijat suorittavat maahanmuutontarkastuksia, kun matkustajat ovat vielä Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
Matkustajien on poistuttava autostaan rekisteröityäkseen EES-järjestelmään Doverin satamassa ja Kanaalitunnelissa.
EES voisi myös aiheuttaa pitkiä jonoja Lontoon St Pancrasin asemalla, jossa tilaa uusille kioskeille on rajoitetusti.
EES:n mobiilisovellus on saatavilla pian julkaisun jälkeen.
Kuten Eurostarin toimitusjohtaja Gwendoline Cazenave oli ilmoittanut, EES-mobiilisovellus ei valmistu ajoissa järjestelmän käyttöönottoon.
Myös sisäministeriön valtiosihteeri Tom Pursglove vahvisti asian Euroopan unionin valvontavaliokunnan kokouksessa.
EU:n politiikan mukaan Schengen-alueelle ensimmäistä kertaa saapuvien matkustajien on rekisteröidyttävä kasvojen ja sormenjälkien tiedot rajavirkailijalle.
Kehitteillä olevan EES-sovelluksen tarkoituksena on auttaa matkustajia tekemään tämä etukäteen ja poissa rajalta.
Sekä EU että sen jäsenvaltiot tunnustavat, että EES-sovellus ”todella auttaa” haasteiden lieventämisessä.
Pursgloven mukaan Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus on ”hyvin vahvasti sitä mieltä”, että sovellus olisi ”otettava käyttöön heti ensimmäisessä mahdollisessa vaiheessa”.
”On valtavia etuja, kun pyritään tekemään mahdollisimman suuri osa jalostuksesta tuotantoketjun alkupäässä”, hän kertoi valiokunnalle.
Sisäministeri lisäsi, että EES-sovellusta ”seurataan vastaavasti”.
Pursglove sanoi kuitenkin, että hallitus ”jatkaa ponnistelujaan”, jotta se olisi käytettävissä EES-rajatarkastusjärjestelmän käyttöönoton yhteydessä.
”Sovelluspohjainen ratkaisu pyritään toimittamaan mahdollisimman nopeasti”, hän korosti.
EU:n tiedottajan mukaan EES-sovelluksen käyttö olisi kuitenkin vapaaehtoista EU:n jäsenvaltioille.
EES:n rajatarkastusjärjestelmän valmistelut
Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajoilla valmistaudutaan EES-järjestelmän käyttöönottoon myöhemmin tänä vuonna, vaikka sovellusta ei ole vielä saatavilla.
Kanaalitunnelia hallinnoiva Getlink-yhtiö on saanut valmiiksi uuden katetun EES-ennakkorekisteröinnin Ranskan Coquellesin terminaaliinsa.
Sen ansiosta LeShuttle-palvelua käyttävät EU:n ulkopuoliset kuljettajat voivat matkustaa Yhdistyneeseen kuningaskuntaan ja toimittaa passin ja biometriset tiedot.
Getlink arvioi, että biometrisiin tarkastuksiin tarvittavat kioskit valmistuvat toukokuuhun 2024 mennessä.
EES-infrastruktuurin rakentaminen Folkestonessa tunnelin Yhdistyneen kuningaskunnan puolella on käynnissä. Getlinkin mukaan kioskit asennetaan heinäkuusta 2024 alkaen.
Doverin sataman päällikkö Doug Bannister sanoi, että he lieventävät EES:n myöhästymisiä antamalla matkustajien rekisteröityä EES:ään tavanomaisen odotusaikansa aikana ennen lautalle nousua.
The Telegraph -lehti kertoi, että odotusalueella on rekisteröintivyöhyke, jonne autot asettuvat jonoon 90 minuutista tuntiin ennen lautan lähtöä.
Odotusaikana matkustajat voivat täyttää lomakkeen ja ottaa kasvo- ja sormenjälkensä.
Doverin kansanedustaja Natalie Elphicke sanoi: ”Vielä on niin paljon tehtävää lokakuuhun mennessä.”
Hän on kehottanut Yhdistyneen kuningaskunnan hallitusta asettamaan etusijalle Euroopan työllisyysstrategian sujuvamman käyttöönoton.
”On todella tärkeää, että hallitus pitää jalan polkimella lähikuukausina”, Elphicke sanoi.
Hän totesi, että vaikka valmistelut ovatkin käynnissä, EU ei ole täysin julkistanut EES:n sääntelyvaatimuksia.
Yhdistyneen kuningaskunnan liikenneministeriö tekee yhteistyötä EU:n, jäsenvaltioiden, satamaviranomaisten ja lauttaoperaattoreiden kanssa viivästysten minimoimiseksi.
EES:n laukaisun lykkääminen vuoteen 2025
Alun perin vuodeksi 2021 suunniteltua EES:n käyttöönottoa lykättiin toukokuulle 2022 ja syyskuulle 2023 teknisten ongelmien vuoksi.
Sitä lykättiin lokakuulle 2024, jotta Ranskassa heinäkuusta syyskuuhun 2024 järjestettävien olympialaisten aikana olisi mahdollisimman vähän matkustushaittoja.
Ranskan lentoasemien ammattiliitto kertoi neuvotelleensa EU:n kanssa EES:n lykkäämisestä uudelleen vuoden 2025 ensimmäiselle neljännekselle.
Olympialaisten odotetun liikennemäärän vuoksi Pariisin lentoasemat eivät voineet valmistautua riittävästi EES-rajatarkastusjärjestelmään.
Ranskan lentoasemien liiton mukaan EU on kuitenkin ”vakuuttunut kannastaan” käynnistää Euroopan työllisyysstrategia myöhemmin tänä vuonna.