Ison-Britannian sisäänpäin suuntautuvan matkailun käyntimäärät ja menot kasvavat vuonna 2024.

| 27 joulukuun, 2023
Ison-Britannian sisäänpäin suuntautuvan matkailun käyntimäärät ja menot kasvavat vuonna 2024.

VisitBritainin ennusteen mukaan Yhdistyneen kuningaskunnan matkailun ennustetaan olevan noususuunnassa.

VisitBritain on Yhdistyneen kuningaskunnan kansallinen matkailutoimisto. Sen tehtävänä on markkinoida Britanniaa maailmanlaajuisesti ja kehittää Britannian matkailutaloutta.

Yhdistyneen kuningaskunnan matkailuennusteessa 2024, joka julkaistiin 20. joulukuuta 2024, Yhdistyneen kuningaskunnan matkailu osoitti, että maahan suuntautuvat vierailut ja kokonaiskulutukset kasvavat vuoden 2023 tasoihin verrattuna.

Ennuste kansainvälisten matkailijoiden kokonaiskulutuksesta Yhdistyneessä kuningaskunnassa vuonna 2024 on 34,1 miljardia puntaa. Se on seitsemän prosenttia enemmän kuin vuonna 2023 ennustettu määrä, joka on 31,7 miljardia puntaa.

Menoennuste on myös 20 prosenttia suurempi vuonna 2019 ennen pandemiaa. Inflaatiokorjattuna vuoden 2023 luvut ovat kuitenkin vain 96 prosenttia vuoden 2019 tasosta.

VisitBritian ennustaa Yhdistyneeseen kuningaskuntaan suuntautuvien vierailujen määrän olevan 39,5 miljoonaa vuonna 2024. Tämä on 5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023 odotettu 37,8 miljoonaa. Luvut ovat kuitenkin edelleen 3 prosenttia pienemmät kuin vuonna 2019.

VisitBritain ennustaa, että maahan suuntautuva matkailu palautuu vuoden 2019 tasolle vuoden 2025 alkuun mennessä. Tämä koskee sekä vierailujen määrää että kansainvälisten vierailijoiden rahankäyttöä.

Yhdistyneen kuningaskunnan ulkomailta tulevan matkailun tärkeimmät tekijät

Vierailut ja matkailijoiden rahankäyttö Yhdistyneessä kuningaskunnassa voivat kasvaa vuodesta 2023 alkaen. Elpyminen ja kasvuvauhti vaihtelevat kuitenkin edelleen sen tärkeimmillä saapuvien matkailijoiden markkinoilla.

Yhdysvallat johtaa Yhdistyneen kuningaskunnan matkailun elpymistä. Amerikkalaisten matkailijoiden menot vuonna 2023 kasvoivat ennätykselliset 28 prosenttia vuodesta 2019, jopa inflaatiokorjattuna.

”Kansainväliset vierailijat käyttävät Yhdistyneessä kuningaskunnassa kymmeniä miljardeja puntia, ja tuotetut rahat tukevat paikallistaloutta ja työpaikkoja”, sanoi VisitBritainin toimitusjohtaja Patricia Yates.

Hän lisäsi: ”On siis ollut hienoa nähdä, että Yhdysvaltojen menot kasvavat kaksinumeroisesti ja että ensi vuodelle 2023 on ennustettu yleistä kasvua.” Hän lisäsi: ”On ollut hienoa nähdä, että Yhdysvaltojen menot kasvavat kaksinumeroisesti.”

VisitBritain arvioi Yhdysvaltain markkinoiden arvoksi 6,7 miljardia puntaa vuonna 2024. Se ennustaa, että amerikkalaisten vierailijoiden osuus kaikista ulkomailta tulevista menoista on lähes 1 punta jokaista 5 puntaa kohden.

Kiina, joka oli Yhdistyneen kuningaskunnan toiseksi arvokkain ulkomaankauppa vuonna 2019, on vähitellen elpymässä, ja kävijämäärät kasvavat koko vuoden 2023 ajan.

Kaiken kaikkiaan Itä-Aasian elpyminen on ollut suhteellisen hitaampaa. VisitBritain ennustaa, että Kiinan arvo nousee 1,7 miljardiin puntaan vuonna 2024, mikä tekee siitä Yhdistyneen kuningaskunnan neljänneksi arvokkaimmat maahan suuntautuvien matkailijoiden markkinat.

Elpymisvauhti Euroopasta hidastui vuoden 2023 alkupuoliskon jälkeen, ja viimeisimpien tietojen mukaan menot pysyvät vain hieman vuoden 2019 tason alapuolella.

Tämä johtuu todennäköisesti Euroopan naapurimaiden kovasta matkailukilpailusta.

UK 2024 matkailukampanjat

Matkailu on Ison-Britannian elintärkeä ala, joka edistää merkittävästi maan taloutta, sillä se on kolmanneksi suurin palveluvienti.

VisitBritain esitteli tärkeimmät matkailukampanjansa vuodelle 2024 ja innoitti kävijöitä löytämään enemmän Britanniasta, viipymään pidempään ja tulemaan nyt. Sen tavoitteena on lisätä kulutusta Britanniaan ja levittää matkailun taloudellisia hyötyjä useampiin Yhdistyneen kuningaskunnan kohteisiin.

Kansainvälisissä kampanjoissa keskitytään Australian ja Yhdysvaltojen kaltaisiin vahvoihin kasvumarkkinoihin. Se on suunnattu myös Euroopan suurille markkinoille ja Persianlahden yhteistyöneuvoston (GCC) arvokkaisiin maihin.

VisitBritainin tutkimuksen mukaan yksi tärkeimmistä tekijöistä, jotka vaikuttavat vierailijoiden matkakohteen valintaan, on sen vieraanvarainen luonne.

Sen kampanjoissa korostetaan elinvoimaisia kaupunkeja, nykykulttuuria sekä Britannian kaunista rannikkoa ja maaseutua. Tämä tarkoittaa myös sitä, että yhä useammat kohteet eri puolilla Britanniaa saavat tuntea matkailun taloudelliset vaikutukset.

Yhdistyneen kuningaskunnan kansallinen matkailutoimisto hyödyntää myös valkokangasmatkailun voimaa. Sen tutkimus osoitti, että elokuvat ja televisio ovat voimakkaita motivaattoreita ja innoittajia matkustamiseen.

Näyttämömatkailu, joka tunnetaan myös nimellä elokuvaturismi, tarkoittaa ilmiötä, jossa jokin paikka on tullut matkailijoiden suosiossa sen vuoksi, että se on esiintynyt elokuvassa tai televisio-ohjelmassa.

VisitBritian sisällyttää tämän kampanjaansa ja esittelee elokuvien ja television kuvauspaikkoja, kohteita ja vierailukokemuksia.

VisitBritain on myös hiljattain allekirjoittanut British Film Commissionin kanssa yhteisymmärryspöytäkirjan, jonka tarkoituksena on lisätä valkokangasmatkailua kaikkialla Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja sen alueilla.

Loppuvuoden käyntejä ja menoja koskevat tilastot

Kansallisen tilastokeskuksen viimeisimmät viralliset tilastot Yhdistyneeseen kuningaskuntaan suuntautuvasta matkailusta kattavat ajanjakson tammikuusta syyskuuhun 2023.

Näiden tilastojen mukaan Yhdistyneeseen kuningaskuntaan tehtiin tänä aikana noin 28,2 miljoonaa vierailua, ja ulkomaiset vierailijat käyttivät Yhdistyneessä kuningaskunnassa yhteensä 23,0 miljardia puntaa.

Lisäksi viimeisimmät tiedot osoittavat, että kävijöiden keskimääräiset menot vuonna 2023 olivat 817 puntaa vierailua kohden, mikä on enemmän kuin vuonna 2019 kirjatut 684 puntaa.

Vierailijat viipyvät myös pidempään, sillä he viipyvät keskimäärin 7,3 yötä, kun vuonna 2019 vastaava luku oli 6,4 yötä.