Euroopan unioni (EU) voi mahdollisesti lykätä uuden rajajärjestelmänsä käyttöönottoa jälleen.
Uudella rajajärjestelmällä, Entry/Exit System (EES ), pyritään vahvistamaan rajaturvallisuutta ja sujuvoittamaan Schengen-alueelle saapuvien EU:n ulkopuolisten matkustajien matkustamista.
Se korvaa manuaalisen passin leimaamisen biometristen tietojen keräämisellä tai sormenjälkien ja kasvokuvien tallentamisella.
Kun se on otettu käyttöön, rajaviranomaiset voivat sen avulla seurata tehokkaammin matkustajien maahantulo- ja maastapoistumispäivämääriä ja valvoa viisumin voimassaolon päättymistä.
Äskettäin vahvistettiin, että EES on tarkoitus käynnistää marraskuussa 2024, mutta sitä saatetaan jälleen lykätä, koska keskeiset jäsenvaltiot eivät ole valmistautuneet.
Ranska, Saksa ja Alankomaat ovat tiettävästi pyytäneet Euroopan komissiolta lisäaikaa EES:n käynnistämisen valmisteluun.
The Guardianin mukaan nämä kolme maata ilmaisivat huolensa siitä, että järjestelmää ei ole testattu elävässä ympäristössä.
He totesivat, että tämä on erityisen tärkeää vilkkaasti liikennöidyissä saapumispaikoissa, kuten lentoasemilla ja satamissa.
Jos järjestelmä otettaisiin käyttöön aikataulun mukaisesti, valmistelujen puute voisi johtaa merkittäviin matkustusviivästyksiin ja rajojen ruuhkautumiseen.
Miksi EES:n toteuttaminen voi viivästyä entisestään
Ranska, Saksa ja Alankomaat tukevat EU:n uuden rajajärjestelmän pitkän aikavälin tavoitteita, mutta ovat ilmaisseet huolensa mahdollisista häiriöistä käyttöönoton alkuvaiheessa.
Viranomaiset ovat esittäneet samoja ongelmia aiemminkin, mutta ne jatkuvat edelleen kaksi kuukautta ennen EES:n tavoitelaukaisua.
Erityisesti Ranska on huolissaan viivästyksistä tärkeillä rajanylityspaikoilla, kuten Doverissa, jossa ranskalaiset virkamiehet hoitavat passintarkastukset.
Ashford Borough Council Kentissä, Yhdistyneessä kuningaskunnassa, oli varoittanut pahimmassa tapauksessa jopa 14 tunnin viivästyksistä, jotka vaikuttavat tavaraliikenteeseen, henkilöautoihin ja linja-autoihin.
Tällaiset viivästykset voivat aiheuttaa ruuhkia myös tärkeimmillä saapumispaikoilla, kuten Pariisin Charles de Gaullen lentoasemalla ja Eurotunnelissa.
Ranskalaislähteen mukaan monet toiminnalliset kysymykset voivat jäädä ratkaisematta, koska järjestelmää ei ole testattu todellisissa olosuhteissa.
”Ongelmana on, että testaus on ollut työpöydällä. Tarvitsemme live-testausta”, lähde sanoi.
Normandian sataman johtaja Jérôme Chauvet vahvisti myös, että hänen valvomissaan kolmessa satamassa ei ollut tehty mitään testejä.
”Emme vielä tunne laitteita hyvin ja tiedä, miten ne toimivat”, hän sanoi.
Toisaalta Saksa on huolissaan Euroopan työllisyysstrategian vaikutuksesta pieniin lentoasemiin, kuten Kölniin ja Müncheniin.
Alankomaat on myös huolissaan mahdollisista viivästyksistä, jotka johtuvat liikenteen määrästä Schipholissa, joka on yksi Euroopan vilkkaimmista liikennekeskuksista.
EU:n ulkopuolisten matkustajien on annettava passitiedot, sormenjälkien skannaus ja kasvokuvat rajalla, mikä pidentää käsittelyaikoja.
Pienikin viivästys matkustajaa kohti voi olla suuri, erityisesti ruuhkaisilla rajanylityspaikoilla ja ruuhka-aikoina.
Siirtyminen EES-tarkastuksiin edellyttää myös uusia laitteita, kuten esirekisteröintipisteitä ja sormenjälkilukijoita.
Lisäksi siirtyminen edellyttää uuden henkilöstön kouluttamista ja palkkaamista, jotta uusia laitteita voidaan käyttää tehokkaasti.
Mahdollinen vaiheittainen täytäntöönpano EES:n käynnistämisen yhteydessä
Näiden huolenaiheiden ratkaisemiseksi Euroopan komissio voi harkita Euroopan työllisyysstrategian vaiheittaista käyttöönottoa sen sijaan, että se otettaisiin käyttöön kokonaan.
Tämä antaisi rajaviranomaisille enemmän aikaa sopeutua uusiin prosesseihin ja vähentäisi samalla matkakeskusten ylikuormituksen riskiä.
Se antaisi rajaviranomaisille myös mahdollisuuden puuttua alkuvaiheessa mahdollisesti ilmeneviin ongelmiin.
Järjestelmä otettaisiin käyttöön asteittain ensin vähemmän ruuhkaisissa maahantulopaikoissa ja sen jälkeen vilkkaammilla lentoasemilla ja satamissa.
Tällä lähestymistavalla voitaisiin ehkäistä pitkiä viivytyksiä erityisesti Doverin ja Calais’n kaltaisissa vilkkaasti liikennöidyissä satamissa, joissa on paljon rajat ylittävää liikennettä.
Erään brittilähteen mukaan EU voisi pysyä lujana ja käynnistää sen marraskuussa, ”mutta ottaa sitten vaiheittain käyttöön aikaa vieviä asioita, kuten sormenjälkien ottamisen”.
Niiden on myös sallittava, että ruuhkaisilla rajanylityspaikoilla voidaan keskeyttää biometriset tarkastukset ruuhkien hallitsemiseksi, jos jonot kasvavat.
Eräs asiantuntija korosti kuitenkin, että järjestelmä parantaa turvallisuutta vain, jos kaikki rajanylityspaikat ovat toiminnassa.
Miten puheet EES:n käynnistämisen viivästymisestä vaikuttavat matkustajiin ja kuljetusalaan?
Monet uskovat, että EU ei todennäköisesti lykkää EES:n käynnistämistä uudelleen, sillä se vahvisti uuden käynnistyspäivän vasta elokuussa.
Viranomaiset eivät kuitenkaan voi jättää huomiotta niiden jäsenvaltioiden huolia, joissa sijaitsee joitakin Euroopan suurimpia lentoasemien solmukohtia.
Sisäasioista vastaava komissaari Ylva Johansson on toistaiseksi pysynyt sitoutuneena Euroopan työllisyysstrategian käynnistämispäivämäärään 10. marraskuuta.
Lähteiden mukaan komissio kuitenkin valmistautuu vastaamaan Ranskan, Saksan ja Alankomaiden esittämiin huolenaiheisiin.
Yksi vaihtoehto on lykätä alkamispäivää 17. marraskuuta, jolloin jäsenvaltiot saisivat lyhyen lisäajan valmistelujen loppuun saattamiseen.
Mahdollinen viivästyminen voi olla sekä helpotus että epävarmuuden lähde matkustajille.
Järjestelmän käyttöönottoon liittyvä epävarmuus jättää kuitenkin lentoyhtiöt, lauttayhtiöt ja muut matkailuyritykset epävarmuuteen.
Yhdistyneen kuningaskunnan liikenteenharjoittajille on raportoitu, että EES:n käyttöönottoa lykätään edelleen.
Huolimatta huhuista uusista viivästyksistä useimmat liikenteenharjoittajat, kuten Eurostar, työskentelevät edelleen noudattaakseen 10. marraskuuta asetettua määräaikaa.